Leiderschap vraagt moed

Dit start bij een krachtig besluit om één ding anders te gaan doen. Moed gaat over het vermogen om jezelf dienstbaar te maken aan een groter doel, zoals een duurzame wereld, betere zorg voor je patiënten of mensen helpen vanuit je bedrijf. Moed heb je nodig in situaties waarin het spannend of oncomfortabel is om je uit te spreken of te handelen, maar dat je je daar niet door laat weerhouden.
Zo kun je op eigen-wijze betekenisvol invloed uitoefenen op je werkomgeving en je eigen werkgeluk!

Leiderschap geeft werkgeluk

Anne, Maaike en ik zijn de afgelopen jaren enthousiast bezig geweest om zorgprofessionals op een praktische manier handvatten te geven en zo door middel van leiderschap het werkplezier in de zorg te vergroten. Dit doen wij door onze boeken te verkopen, door lezingen, trainingen en workshops te geven.

Het element moed geef ik zelf een belangrijke plek bij alle lezingen en keynotes, niet alleen voor zorgprofessionals maar ook voor ondernemers. Ik heb hierover een belangrijk, persoonlijk verhaal te vertellen en verbind dat graag met de praktijk van de toehoorders. Dit had ik vroeger niet kunnen bedenken, en daar ben ik supertrots op en dankbaar voor!

Doordat wij het over moed hebben, zien we ook steeds weer voorbeelden van zorgprofessionals die door moed te tonen meer werkgeluk ervaren. Hierbij een aantal voorbeelden.

Voorbeelden van moed binnen en buiten de zorg

Een aantal mooie voorbeelden van moedige mensen die echt leiderschap toonden en zichzelf hierdoor dienstbaarder maken aan een groter doel, zowel binnen als buiten de zorg:

  • We gaven een training krachtig positioneren aan EBP ambassadeurs van het Sint Franciscus Gasthuis en Vlietland in Rotterdam. Eén verpleegkundige vertelde hoe ze met succes het gesprek op gang bracht over de resultaten van een klinisch onderzoek. De manier waarop ze dat had gepresenteerd was prikkelend en gedurfd en dat bracht veel discussie op gang. Mooi was dat ze zei: “Nu staat het in ieder geval bij iedereen goed op het netvlies en wordt er wat mee gedaan!”
  •  Jeroen Joling vertelde ons (de IDG HUB Achterhoek) hoe hij compleet vernieuwende duurzame acties met succes doorvoerde in zijn bedrijf, ondanks de weerstand die hij daarin ook wel tegenkwam
  • Tijdens een workshop Werkgeluk bij onze oud-werkgever GGNet stelden we de vraag waar de zorgprofessionals graag nog meer moed voor wilden hebben of ontwikkelen. Hierop was veel reactie. Eén SPV zei treffend: ik zou zo graag wat meer grenzen durven stellen. Alleen al door dit uit te spreken kwam er een mooi gesprek op gang.
  • We gaven een lunchlezing bij Ziekenhuis Gelderse Vallei . Ik noemde het voorbeeld van een moedige verpleegkundige die zich verwonderde en nieuwsgierig was vanuit een onderbuikgevoel: “Deze cijfers kloppen niet!” En inderdaad, die cijfers waren door een klein foutje verkeerd geïnterpreteerd en zo voorkwam deze ene moedige verpleegkundige een hoop onnodige administratie en werkdruk.

De komende tijd staan er veel workshops, trainingen en keynotes op het programma, waarbij we hopen op nog veel meer moedige ontmoetingen!

Over de auteur Johanna Oosterbaan


Johanna Oosterbaan is Communicatiewetenschapper, werkte 9 jaar als auditor en beleidsadviseur in de zorg en begeleidt nu ondernemers en organisaties met de juiste positionering en presentatie vanuit haar bedrijf Gouden Website. Haar primaire drijfveer is anderen helpen bij het vergroten van (persoonlijk) leiderschap en versterken van hun communicatie zodat zij hun doelen in het leven kunnen verwezenlijken.

Volg mij

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Schrijf je in voor de laatste updates!