Hoe houd ik mijn collega's geboeid met mijn teksten?

Een vraag die veel verpleegkundigen en medewerkers in de zorg bezighoudt. Eén van de oplossingen is het schrijven van topcontent, dat mensen boeit en aan hun scherm gekluisterd houdt. 

In dit artikel geef ik je drie tips die ervoor zorgen dat jij niet alleen begrijpelijke teksten op je website, in een folder of in een mail schrijft, maar dat je teksten zo in elkaar zitten dat je collega's en patiënten ze met grote belangstelling lezen, zélfs op een scherm. 

Ik hoop dat je er veel aan dit artikel gaat hebben. Want of je nu een lange mail gaat tikken, een bericht op social media plaatst of een beleidsplan uitwerkt, tekstschrijven is een hele uitdaging! 

Een lange, saaie mail... zit jij daarop te wachten?

Wanneer is de kans het grootst dat jij een artikel uitleest? Als je met een boek onder een dekentje op de bank ligt? Of toch liever op het scherm op je laptop? 

Boek schrijven - veerkracht in je bedrijf

Net als veel anderen lees ik het liefst uit een boek. Veel mensen houden er niet zo van om veel van een scherm te lezen. Het is ook heel gemakkelijk om het kruisje van een website aan te klikken en op zoek te gaan naar andere informatie of een lange, saaie mail gedachteloos te scannen. 

1. Laat je publiek smullen van jouw teksten

Mensen lezen graag woorden die zij herkennen. Woorden waarbij een lichtje bij ze gaat branden. Woorden die zij belangrijk vinden en die tot de verbeelding spreken. Vertel niet meteen over wat jij ze wilt aanbieden, maar wat het hen gaat opleveren.

Dus niet: "Wij hebben vloerverwarming in het sanitairgebouw", maar "Als u gaat douchen, heeft u warme voeten op onze behaaglijke vloer."
En niet: "ik ben een loopbaancoach", maar "ik help je om weer plezier in je werk terug te vinden".

2. Schrijf korte, maar krachtige teksten

Misschien ken je het gevoel wel... Je wilt vertellen wat je doet maar je weet gewoon niet waar je moet beginnen! Je collega's zijn druk, ze hebben niet zoveel tijd alles goed te lezen en misschien ook niet zoveel tijd en concentratie. Je zult dus moeten zorgen dat je heel duidelijk bent en direct to the point.

3.  Maak nieuwsgierig door goede titels

Je herkent het vast. Je scrollt door de nieuwsberichten. Er zijn bepaalde teksten die je aandacht vangen. Die je nieuwsgierigheid opwekken. Het is een soort cadeautje wat je uit wilt pakken. Je wilt weten wat er in het cadeautje zit.

Denk aan titels van nieuwsberichten. Waar klik je zelf op? Welke titels kun je bijna niet weerstaan?

Drie voorbeelden:

  • Waarom een pakkende titel jouw omzet verhoogt
  •  Hoe je een lekkere maaltijd maakt met quinoa
  • 5 bezienswaardigheden die je écht niet kan missen in Praag

Het belang van een goede titel is groot.

Denk maar aan een mail die je wel of niet opent. Een goede titel zorgt ervoor dat je nieuwsgierig wordt. Het vergroot de kans dat de bezoeker verder leest en meer van je wil weten. Hoe meer de lezers van je leren, hoe meer ze je gaan waarderen en vertrouwen. 

Veel succes met het schrijven van goede teksten, zodat jij je collega's kunt blijven boeien!

Over de auteur Johanna Oosterbaan


Johanna Oosterbaan is Communicatiewetenschapper, werkte 9 jaar als auditor en beleidsadviseur in de zorg en begeleidt nu ondernemers en organisaties met de juiste positionering en presentatie vanuit haar bedrijf Gouden Website. Haar primaire drijfveer is anderen helpen bij het vergroten van (persoonlijk) leiderschap en versterken van hun communicatie zodat zij hun doelen in het leven kunnen verwezenlijken.

Volg mij

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Schrijf je in voor de laatste updates!