Het belang van successen vieren in een veranderproces

In deel 4 van ons boek geven we aan hoe belangrijk het vieren van successen is in een veranderproces.

Eigenlijk wilden we het hoofdstuk ‘vieren van resultaat’ noemen, omdat ieder resultaat belangrijk is. Ook als iets niet opgeleverd heeft wat je vooraf bedacht had, dan is dat leerzaam voor jezelf, je team en misschien ook wel buiten je organisatie!

Voorbeelden van successen vieren en kennis delen

In dit artikel geven we vooral veel voorbeelden van HOE je successen kunt vieren en HOE je kennis kunt delen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Hierbij dagen we je uit: mocht je zelf nog aanvullingen hebben? Mail ze ons dan. Dan voegen we het toe aan dit artikel (eventueel met je naam en een foto van de mogelijkheid die je benoemt). Je kunt je suggestie ook rechtstreeks een reactie onder dit blog zetten. 

Hoe deel je je kennis? 

Als we onze resultaten delen, dan gebeurt dat vaak door ze op te schrijven en te verspreiden. De effectiviteit van het delen van resultaten binnen je eigen organisatie en team neemt toe als je zorgt voor interactie met de ontvanger. Onderstaand overzicht maakt duidelijk dat de manier van delen impact heeft.

We onthouden:

10%  van wat we lezen

20%  van wat we horen

30%  van wat we zien

50%  van wat we horen en zien

70%  van wat we met anderen bespreken

80%  van wat we evalueren en nabespreken

90%  van wat we anderen uitleggen

Bron: Noctuam

Bespreek en deel de resultaten met elkaar

Het krachtigste is het bespreken van de resultaten met elkaar, de resultaten te evalueren en vooral te laten toelichten en uitleggen aan elkaar. Het werkplezier neemt toe, omdat de invloed op de resultaten groter wordt (Nocturam).

Er zijn veel kanalen beschikbaar om kennis met elkaar te delen. Er zijn online platformen beschikbaar: op organisatie niveau, maar ook regionale en landelijke platformen. Ook LinkedIn, Instagram en andere sociale media dragen bij om zeer snel kennis en ervaringen met elkaar te delen.

Daarnaast noemen we hier nog de beroepsvereniging, het personeelsblad, intranet, de VAR, jaarverslag, vakbladen zoals ‘TVZ’ en ‘Nursing’ en je kunt ook spreken op congressen. Ook gewoon afspreken met collega’s uit een andere organisatie of werkzaam in een ander werkveld werkt nog steeds heel goed.

Kanalen en middelen om resultaten te delen en kennis te verspreiden

Hieronder ter inspiratie een kort overzicht met mogelijke kanalen en middelen om resultaten te delen en kennis te verspreiden:

Online platformen    LinkedIn   Instagram   Whatsapp    Personeelsblad   Intranet   VAR    Jaarverslag    Vakbladen Congressen   Beroepsvereniging  Pitch   Rapportage  Vergadering  White paper  Mail  Blog   Fotoverslag   Infographic   Nieuwsbrief  In gesprek   Bij het koffieapparaat  Vrijdagmiddag borrel   Persbericht   Resultaten-muur  Workshop   Webinar  Filmpje  

Visuele communicatiemogelijkheden

Veel van deze genoemde mogelijkheden zullen voor zich spreken. In ons boek lichten we de visuele communicatiemogelijkheden extra toe. En in een ander artikel willen we daar verdiepende informatie aan toevoegen: hoe doe je dit het beste via social media?

Vormen van visuele communicatie

Het belang van successen vieren

Waarom is het zo belangrijk om successen te vieren? Omdat, als je even bewust stilstaat bij wat goed is gegaan, je dan belangrijke lessen leert. 

Je neemt deze inzichten met je mee om er je voordeel mee te kunnen doen bij volgende activiteiten.

4 belangrijke redenen om je succes te vieren:

Je evalueert, leert en stuurt hierdoor bij waar nodig

Wat ging er goed en waarom? Kun je dit vaker doen? Kun je wat je hier geleerd hebt ook bij andere activiteiten inbrengen? Het vieren van successen inspireert je ook om je volgende doelen te realiseren.

Je ontwikkelt een ‘succes-mindset’ en versterkt je motivatie

Door je aandacht te richten op wat goed is gegaan, ontwikkel je een succesmindset. Je succes visualiseren helpt je hierbij.

Je gaat je er heerlijk door voelen

Het brein maakt dopamine aan als we doelen bereiken, als we bewust onze aandacht richten om ons goed te voelen, versterkt dat. Het voelt heerlijk om je successen te vieren. Een hele goede reden die geen verdere uitleg behoeft.

Je verbindt je met anderen

Het plezier van succes vieren is besmettelijk. Deel het met anderen. Het stimuleert de mensen om je heen.

HOE kun je successen vieren?

Successen vieren met champagne

We denken vaak aan het knallen van champagne om iets te vieren, of we halen een taart. Daar is helemaal niets mis mee, maar er zijn ook ander mogelijkheden, die ook verrassend en effectief zijn. Het gaat erom bewust je aandacht te richten op iets groots of kleins wat je bereikt hebt. Richt je aandacht op VIEREN (rainmengroup.com).

Voel de diepe weldaad ervan, het plezier, de intense tevredenheid, de sprankeling, wat er maar voor je opkomt. Dat bezegel je met ‘een activiteit waar je van geniet’. Hieronder benoemen we vast 16 manieren om successen te vieren. Weet jij er nog meer? Laat het ons weten, we vullen het graag aan.

16 manieren om successen te vieren

  1. High fives- heel eenvoudig, maar wel effectief. Het werkt goed bij kleine successen- ze geven aanstekelijke energie en zijn laagdrempelig.
  2. Kleine vlaggen: op ons kantoor hadden we een kleine vlaggenlijn liggen, die we bij ieder klein succes even over onze computers hingen.
  3. Wat ging er VAUT-bord/ pot. Omarm het maken van fouten. Spreek met je team af dat jullie gemaakte fouten op een bepaalde plek te verzamelen. Kies eens per maand de fout waar jullie samen het meest van leren tot VAUT van de maand!
  4. Feestbudget: succes is vaak persoonlijk. Stel dat ieder een klein budget krijgt om één keer per jaar iets leuks te doen. Ieder is dan zelf verantwoordelijk om iets te ondernemen wat uitdrukking geeft aan wat er werkelijk te vieren is. (Teunissen)
  5. Ieder half jaar een afsluitende bijeenkomst, één voor de zomer vakantie en een voor het einde van het jaar. Met elkaar dan een rondje maken van alleen maar topmomenten: mijn succes, jouw succes.
  6. Met zijn allen ontbijten
  7. Wall of fame: in de koffiekamer of op een lege muur in de organisatie de mogelijkheid om successen die je hebt op te hangen of op te schrijven.
  8. Complimentenbox: Laat je teamleden gedurende het project alle dingen die goed gaan op een briefje schrijven en in een afgesloten doos stoppen. Houd het anoniem (geen afzender), maar maak het wel heel persoonlijk; het moet echt te herleiden zijn naar 1 iemand. Zorg er bovendien voor dat de complimenten gedrag beschrijven: wat heb je iemand zien doen? Vier periodiek een succes en trek er dan eentje of een paar uit de doos en lees hem voor in de groep.( rainmengroup.com)
  9. Communiceren: die ook delen van resultaten hierboven
  10. Vraag het je team: Weet je niet zo goed hoe je je successen moet vieren? Wil je geen standaard high fives geven of elke maand champagne drinken? Vraag je team om advies! Betrek hen ook bij dit deel van het proces en laat de creativiteit vloeien! (rainmengroup.com
  11. Dank je wel! De meest eenvoudige manier om succes te vieren. Een welgemeend dank je wel is een mooie blijk van erkenning, helemaal als dit vanuit de hoogste leidinggevende komt
  12. Maak er een tweet van of schrijf er een blog over.
  13. Laat alle complimenten binnenkomen en geniet ervan
  14. Maak een vreugdedans
  15. Zet even de muziek aan
  16. De complimentenbel - er is een kantoor waar op het moment dat er een succes behaald is iemand aan de bel-trekt en dat ieder meeklapt om het te vieren. Dat is in de zorg m.b.t. onrust niet heel handig, maar het gaat om het idee dat er mogelijkheden zijn om meer stil te staan bij succes en, hoe klein ook, dit samen te delen.

Je begrijpt het wel, de mogelijkheden om te vieren zijn eindeloos. Maak je lijst van successen, groot of klein, en vul het steeds aan. Geef jezelf regelmatig de tijd en ruimte om een succes-feestje te vieren. Geniet ervan!

Gebruikte bronnen:

Rainmengroup

Boek: Vier je Leven van Anne Teunis

Over de auteur Anne Brouwer


Anne Brouwer is Gezondheidswetenschapper met een verpleegkundige achtergrond. Ze begeleidde meerdere audits als kwaliteitsmanager in de ouderenzorg en de GGZ en leidt nu verpleegkundigen aan het HBO op. Ook is ze actief als praktijkmanager in de eerstelijnszorg. Haar primaire drijfveer is mensen enthousiast maken én houden om in de zorg te werken. Kennis delen op een eenvoudige en aansprekende manier is één van de middelen die ze hier graag voor inzet.

Volg mij

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Schrijf je in voor de laatste updates!