Als verpleegkundige heb je invloed op de verbeterkracht van jezelf en van je team (verpleegkundig leiderschap). Als het gaat over goede zorg verlenen, het signaleren van kansen én veranderingen te realiseren dan ben je zelf het belangrijkste instrument.
Als je kritisch naar jezelf kijkt: hoe kijk jij tegen veranderingen aan? En je collega’s? (lees ook hoofdstuk 2 en 3 van ons boek)
Verbeteren in de zorg is leuk!
Verbeteren in de zorg is leuk. Ik denk dat we het hier over eens zijn. En het mooie is: we doen het iedere dag. Steeds maar weer in heel ons leven. Door net een ander ingrediënt aan die taart toe te voegen, smaakt hij opeens echt lekkerder. Of doordat je aan je workshop nieuw beeldmateriaal hebt toegevoegd waren je klanten veel enthousiaster!
In contact met de dagelijkse zorgpraktijk
En dat puzzelt mij. Want in een zorgorganisatie wordt vaak gesproken over ‘vernieuwen’ en ‘innovatie’ alsof alleen grote plannen met bijbehorende projecten leiden tot verbeteren van de zorg. Soms zijn er zelfs hele afdelingen “Innovatie en Ontwikkeling’ opgericht, die nauwelijks in contact staan met de dagelijkse zorgpraktijk. En als we het dan ook nog koppelen aan het woord ‘kwaliteit’ dan is het gevoel van ‘verplichting’ compleet.
Ik denk dat we een beetje lol in het verbeteren missen…
De lol van verbeteren voor jou als zorgverlener
Verbeteren is “optimaliseren” , “de kwaliteit verhogen”.
Jij verbetert iedere dag samen met jouw cliënt. Doordat jullie dagelijks echt in contact zijn met elkaar, komen jullie tot de best mogelijke zorg voor de cliënt om zich snel weer beter te voelen. En dit is kwaliteit. Zo eenvoudig en leuk is het echt! En om het leuk te houden is het belangrijk om regelmatig bewust stil te staan bij de resultaten die jullie behaald hebben. Want samen ‘vieren’ leidt tot meer plezier. Waarom doen we het dan zo weinig?
Jij maakt het verschil!
Los van alle kwaliteitssystemen, kwaliteitscycli & verandermanagement initiatieven die binnen jouw organisatie genoemd worden, ben JIJ degene die iedere dag het verschil maakt voor jouw cliënten en collega’s. Jij weet waar je dagelijks tegen aanloopt. Welke factoren je belemmeren om de juiste zorg te leveren. En wat je nodig hebt om het wél te realiseren.
Daarom is jouw deelname aan al die innovatie verbeterprojecten zo belangrijk. Zodat jij jouw mening kunt geven: of jij vindt dat het initiatief wel echt bijdraagt aan betere zorg voor jouw cliënten én/of jullie werkplezier.
Zo maak jij verbeteren in de zorg leuk.
Vertrouwen aan zorgverleners
Natuurlijk maken zorgverleners dankbaar gebruik van de informatie en de instrumenten die jouw organisatie hiervoor beschikbaar stelt. Maar ik durf te zeggen dat de instrumenten tegenwoordig leidend zijn geworden. Zorgverlener en de cliënt moeten alle instrumenten die beschikbaar zijn zo ongeveer gebruiken.
Want anders is het niet aantoonbaar voor de zorgverzekeraar en is het management bang dat zorgverleners niet overal aan denken en dat dat risicovol gaat zijn voor de cliënt. Maar laatst toen Johanna en ik een workshop gaven, gaf één verpleegkundige heel helder aan tegen welk probleem ze aanloopt.
“Doordat de gehele intake zo vol zit met allemaal verplichte vragen die ik allemaal langs moet lopen binnen 30 minuten, wordt tekort gedaan aan mijn eigen deskundigheid. In plaats van dat ik met een open blik mijn cliënt en diens familie tegemoet kan treden, ze echt te kunnen observeren en zorgvuldig naar hun verhaal te luisteren om tot de voor hun best passende zorg te komen, zit ik vinkjes te zetten bij een verplichte lijst. En mis ik veel. Teveel.”
Niet motiverend voor de zorgverlener dus, en helemaal niet goed voor de zorg aan de klant. Reden te meer om weer echt kritisch te gaan kijken naar wat echt succesvolle zorg is.
En hoe verbeteren in de zorg weer leuk wordt!