Kwaliteit dicht bij de teams
Wat het verbeteren van het jaarverslag in de zorg met kwaliteit dicht bij de teams te maken heeft?
Wij zien een verandering bij zorgorganisaties.
Kwaliteit van zorg komt meer dan ooit dichtbij teams en cliënten te liggen. De huidige normenkaders waar zorgorganisaties mee werken, geven tegenwoordig meer ruimte om op eigen manier verantwoording af te leggen aan klanten, medewerkers en stakeholders. Het nieuwe normenkader van de verpleeghuiszorg is hier bijvoorbeeld een mooie voorbeeld van.
Zichtbaar worden als aantrekkelijke werkgever
De motivatie is echter niet alleen extern gedreven. Veel zorgorganisaties willen ook graag een vernieuwingsslag in kwaliteitsverantwoording maken. Organisaties hebben de behoefte zichzelf meer te laten zien. Het jaarverslag is hier een goed bruikbaar medium voor. Met het jaarverslag kunnen zij naar buiten treden en laten zien waar zij voor staan. Zij maken hiermee kwaliteit zichtbaar op een nieuwe, verrassende manier.
Door een eigen gezicht te geven aan het (publiekelijke) jaarverslag, kan de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van een organisatie worden vergroot.
Veel organisaties hebben kwaliteit dicht bij de teams teruggelegd en ook dit vraagt om een andere manier van verantwoorden die ook hen aanspreekt. En door te presenteren dat de organisatie verbetert vanuit de primaire zorg voor de cliënt en zijn/haar naasten.
Waarom veel energie stoppen in het verbeteren van het jaarverslag in de zorg?
Een dergelijke verbetering van het jaarverslag zal dus zowel bij huidige medewerkers, potentiële medewerkers, relaties, zorgkantoren, cliënten en familieleden een positieve invloed teweeg brengen.
Trends in jaarverslagen van zorgorganisaties
Wij analyseerden de afgelopen weken talloze jaarverslagen. Hierbij zijn ons verschillende trends opgevallen.
Jaarverslagen ‘oude trend’ | Jaarverslagen 'nieuwe trend’ |
---|---|
Gedrukt en statisch. Geen veranderingen gedurende het jaar. | Het jaarverslag is een online en dynamisch document, waarin doorlopend vernieuwd wordt |
Vaststaande inhoudsopgave en structuur | Het nieuwe jaarverslag sluit aan bij de veranderingen die gedurende het jaar plaatsvinden of bij de interactie die een cliënt graag met een organisatie heeft. |
Feitelijke opsomming van droge visie en missie, cijfers, gebeurtenissen… | Van binnenuit de eigenheid en kwaliteit op een krachtige en inspirerende manier in beeld brengen. Dat aansluit bij de groeiende behoefte van de markt: het in beeld brengen van persoonlijke verhalen, het ergens bij willen horen. De vorm is dynamisch en er wordt gewerkt met veel persoonlijke foto’s, video’s en infographics. |
Een feitelijk en losstaand verantwoordingsdocument, voor de buitenwereld niet gekoppeld aan een verbetercyclus | Strategische en tactische inbedding. Door gedurende het jaar al actief te werken aan het kwaliteitsverslag, worden ontwikkelingen gedurende het jaar zichtbaar. |
Geen reacties en opvolging op het document | Reactiemogelijkheid bieden, nagaan welke artikelen het meest gelezen worden (welke artikelen men het meest interessant vindt). Door te digitaliseren kunnen we meten welke onderwerpen het meest relevant zijn voor de lezers. Zo leren we van onze lezers en kunnen we hen meer betrekken bij lopende projecten, processen en veranderingen. |
'Stilleven' van gebeurtenissen | Niet als statistisch verslag, maar als informatie die als een film beleefd wordt. Waar staan we en waar gaan we naar toe? En wat heeft dat opgeleverd voor de cliënten en medewerkers van een organisatie? |
Uit de organisatie wordt informatie aangeleverd, dit wordt gebundeld door de staf | Er zijn meerdere gebruikers (juist ook vanaf de werkvloer) die in het document kunnen werken. |
En dan nu: onze 5 tips voor het verbeteren van een jaarverslag in zorgorganisaties
1. Maak het verslag online en dynamisch
Maak een online en vloeiend document. Bouw je jaarverslag interactief op, met veel linkjes naar de verschillende pagina’s.
2. Maak de informatie die je aanbiedt visueel aantrekkelijk
Overtuigende communicatie is versimpelen tot dat wat er nodig is. Probeer zoveel mogelijk grote stukken tekst in een plaatje te gieten, waardoor het in één klap aantrekkelijk is en goed te lezen is voor veel meer mensen. Maak dynamische content. Maak het visueel heel aantrekkelijk voor de lezers. Filmpjes, foto’s, verhalen, quotes, interviews…. Verwerk je informatie in infographics, grafieken, leuke tabellen.
3. Lees je statistieken uit en acteer daarop
Wordt een pagina veel gelezen? Dan zou je die best naar voren kunnen schuiven. Door te digitaliseren kunnen we meten welke onderwerpen het meest relevant zijn voor de lezers. Gemakkelijk kunnen we inzien welke pagina’s het meeste worden gelezen. Daarnaast kunnen wij door reactie mogelijkheden leren van onze lezers en hen meer betrekken bij lopende projecten, processen en veranderingen. Lezers kunnen daarnaast snel zoeken en vinden wat voor hen relevant is. Hierdoor wordt het jaarverslag een stuk klantgerichter en interactiever.
4. Maak gebruik van storytelling in je jaarverslag
Breng van binnenuit de eigenheid van jouw organisatie en jullie kwaliteit op een krachtige en inspirerende manier in beeld. Het sluit aan bij de groeiende behoefte van de markt: het in beeld brengen van persoonlijke verhalen, het ergens bij willen horen. Voor klanten en naasten worden de drempels lager; we brengen de zorg dichterbij. Maak het persoonlijk en ondersteun de wat weer droge informatie met bijvoorbeeld een interview met een cliënt.
5. Strategische en tactische inbedding van het jaarverslag
Zorg voor strategische en tactische inbedding. Als jij je informatie ververst bij elke vernieuwing (of tijdens een vaststaand moment, bijvoorbeeld per kwartaal). Door gedurende het jaar al actief te werken aan het kwaliteitsverslag, leer en verbeter je continu. Input uit het jaarverslag kan leiden tot veranderingen in jaarplannen of koerswijzigingen. Ga het veld in en vraag teams al actief waar zij mee bezig zijn.
Dit betekent dat je aan het eind van het jaar niet meer langs alle afdelingen hoeft te ‘leuren’ om het verslag te kunnen vullen, maar je gedurende het jaar al op proactieve wijze informatie verzamelt, die direct gekoppeld wordt aan de plannen en waar nodig bijgestuurd.
Conclusie: hoe verbeter je je jaarverslag?
Zorg voor heldere interne werkwijzen en ga continue met elkaar in gesprek, zodat de kwaliteitscyclus echt leeft!
Denk je nu: hier heb ik geen tijd meer voor? Ik moet binnenkort mijn jaarverslag presenteren, maar ik ben niet helemaal tevreden? Laat dan een berichtje achter. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact op om samen te bepalen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen.