Als je collega's ergens enthousiast over wil maken, heb je verschillende communicatiemiddelen tot je beschikking. Natuurlijk wil je graag zo goed mogelijk het enthousiasme van je collega’s aan te wakkeren, zodat zij samen met jou aan de slag gaan om de gewenste verandering te realiseren.

En dat begint met... het schrijven van een goede titel! 

Waarschijnlijk stop jij net als ik veel tijd en moeite in het schrijven van een goed artikel of nieuwsbericht. En wil jij graag dat je blog veelvuldig door je team gelezen wordt. Maar al te vaak horen we dat het nieuwsbericht niet goed is gelezen. Je kunt je daar natuurlijk best gefrustreerd over voelen. Er is geen enkele reactie of like op je bericht gekomen. Heb je daar nu zo op zitten zweten? Zou er wel iemand op je bericht zitten te wachten?

Misschien ligt het niet aan je informatieve bericht, maar heeft het met iets anders te maken.

Je titel van je blog overtuigt je publiek niet om verder te lezen…

Deze titels laat je publiek verder lezen 

Goede titels wekken nieuwsgierigheid op.
Goede titels krijgen aandacht.
Goede titels stimuleren om verder te lezen. Jouw titels bepalen het succes van jouw nieuwsbericht.  

Hoe schrijf je nu een goede titel?

Het klikken op een goede titel betekent dat je collega's de eerste stap zetten om verbinding met jou te maken. Stel jezelf daarom deze vragen:

  • Wat is het RESULTAAT dat je wilt bereiken voor jouw collega's, wat wil je graag dat ze gaan doen? 
  • Wat is het VOERTUIG of welk proces ga jij je collega's doorheen begeleiden tot het resultaat is behaald?

Als je deze informatie helder hebt kun je in je berichtgeving laten zien wat hun oude positie is (bijvoorbeeld de oude methode) ten opzichte van het resultaat wat jij / jouw project gaat leveren. Mensen willen graag begeleid worden naar het nieuwe perspectief / het beloofde land, maar je moet het ze wel eerst laten zien.

Vul in: Hoe <het resultaat dat zij het meest verlangen> zonder <het ding dat zij het meest vrezen>

Voorbeelden:

  • Hoe een krachtige teamleider te worden zonder angst of belemmerende overtuigingen
  • Hoe een authentieke spreker te worden zonder tools aangereikt te krijgen waar je toch niets mee gaat doen
  • Hoe mee te bewegen in de onderstroom zonder dat je het doel van onze patiënt uit het oog verliest

Je kunt je titel ook anders inkleden. Door bijvoorbeeld nieuwsgierig te maken.

  • De Wet van Snuf - wat je geeft krijg je terug
  • Doe één ding - het verrassend simpele idee dat je werkdag zal veranderen

Ideeën voor titels

Voor je artikelen hieronder een aantal ideeën voor titels die je kunt gebruiken en die mensen aanzetten tot lezen. Vergeet naast het toepassen van de technieken niet om de belofte over je product of dienst in de headline te zetten. 

Nieuw!

Dit . . .

Waarschuwing

Aankondiging

Zojuist gelanceerd

Nu

Deze…?

Welke…?

Kijk!

Hoe..?

Doe jij het goed?

Zou jij?

Kun jij?

Weet jij?

Als… dan….

Start vandaag met…!

Lijstje + resultaat

Verras met iets persoonlijks

Urgentie

Verliestaal (mis dit niet, want…)

Stel een vraag

Citaat

Kondig een verhaal aan

Rijm

Kennisgat

Paradox

Provocerende vraag

Spreek persoonlijk aan

Waarom…

Over de auteur Johanna Oosterbaan


Johanna Oosterbaan is Communicatiewetenschapper, werkte 9 jaar als auditor en beleidsadviseur in de zorg en begeleidt nu ondernemers en organisaties met de juiste positionering en presentatie vanuit haar bedrijf Gouden Website. Haar primaire drijfveer is anderen helpen bij het vergroten van (persoonlijk) leiderschap en versterken van hun communicatie zodat zij hun doelen in het leven kunnen verwezenlijken.

Volg mij

Artikelen die je misschien ook interessant vindt

Schrijf je in voor de laatste updates!